Υπέρ του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες, τάσσονται πολίτες και... φορείς της Θεσσαλονίκης, όπως προκύπτει από σχετική έρευνα του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης και γνωστοποίησε η συγκοινωνιολόγος και συνεργάτιδα του ΣΑΣΘ, Χρύσα Βίζμπα.
Ειδικότερα, όπως τόνισε στην διημερίδα του ΣΑΣΘ, με τίτλο «Οι δημόσιες μεταφορές στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης πολιτικής για την... αστική κινητικότητα», σε επίπεδο φορέων το 85% εξέφρασε θετική άποψη, το 69% θεωρούν ότι θα βελτιώσει την προσφορά των δημοσίων αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη και θα ενθαρρύνει την πρόσθετη χρήση τους, ενώ το 4% θεωρεί ότι με τις υπάρχουσες συνθήκες ένα τέτοιο σύστημα δε θα βοηθήσει. Σε επίπεδο πολιτών, όπως ανέφερε, το 31% δήλωσαν ότι θα χρησιμοποιήσουν το ηλεκτρονικό εισιτήριο - έξυπνη κάρτα σε κάθε μετακίνηση, ενώ το 33% στις περισσότερες. Το 83% δήλωσε ότι θα χρησιμοποιήσει πιο εντατικά τις δημόσιες συγκοινωνίες.
Μεταξύ άλλων, η ίδια σημείωσε ότι «βάσει της διεθνούς εμπειρίας, η εφαρμογή τέτοιων συστημάτων οδήγησε σε αύξηση της επιβατικής κίνησης στα μέσα μαζικής μεταφοράς μεταξύ 6% - 12%, ενώ σε ορισμένα μέσα η αύξηση έφτασε μέχρι και 40%. Η αύξηση των εσόδων ήταν 1% - 12,6%».
Το άνοιγμα της αγοράς έχει οφέλη, αλλά "κρύβει" και απειλές
Μια σειρά από οφέλη, αλλά και απειλές, θα σημάνει η διεθνοποίηση του μεταφορικού έργου στις δημόσιες συγκοινωνίες για την Ελλάδα, όπως τόνισε ο καθηγητής του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ (ερευνητική ομάδα συστημάτων μεταφοράς), Αριστοτέλης Νανιόπουλος,
Μεταξύ αυτών επισήμανε: πιθανότητα απώλειας μεταφορικού έργου από Έλληνες μεταφορείς, κοινωνικές συγκρούσεις, εξαγορά οργανισμών, απώλεια ποιότητας παρεχόμενων υπηρεσιών, περικοπές προσωπικού μέσω αναδιαρθρώσεων και μείωση αμοιβών, όρων και θέσεων απασχόλησης.
Όπως εξήγησε, τα κύρια μοντέλα οργάνωσης και προσφοράς δημοσίων συγκοινωνιών στην Ευρώπη είναι της πλήρους απελευθέρωσης της αγοράς και του ελεγχόμενου ανταγωνισμού με ανάθεση υπηρεσιών επιβατικών μεταφορών μέσω διαγωνισμού υποβολής ανταγωνιστικών προσφορών (tendering). «Τα ίδια που συζητούνται για την ιδιωτικοποίηση του νερού μπορεί να τα δούμε και στις συγκοινωνίες. Δεν είναι πανάκεια η είσοδος των 'μεγάλων παιχτών' στην ελληνική αγορά. Απαιτείται προσοχή», είπε.
Σε ό,τι αφορά την ελληνική αγορά, σημείωσε ότι ορισμένα ΚΤΕΛ έχουν κάνει αξιόλογα βήματα εκσυγχρονισμού, ενώ για τον ΟΑΣΘ τόνισε ότι "κάποια στιγμή θα απαιτηθεί να γίνει προκήρυξη ανοιχτού διαγωνισμού για την ανάθεση συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτη, όμως επισήμανε μια σειρά από πλεονεκτήματα και ενέργειες εκσυγχρονισμού του Οργανισμού, που τον καθιστά πρωτοποριακό".
Από την πλευρά της η νομικός και συνεργάτιδα του ΣΑΣΘ, Έλσα Αδαμαντίδου, αναφέρθηκε στη δημοπράτηση και ανάθεση υπηρεσιών με λεωφορείο στη Θεσσαλονίκη, καθώς σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1370/2007 οι επιβατικές μεταφορές απελευθερώνονται, δηλαδή τα κρατικά μονοπώλια καταργούνται και οι αρχές μεταφορών μπορούν πλέον να επιλέγουν ελεύθερα τους φορείς εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου.
Μεταξύ άλλων σημείωσε ότι τα χρονικά περιθώρια για τη Θεσσαλονίκη είναι ιδιαίτερα στενά και πρέπει να ληφθούν αποφάσεις, διαφορετικά όπως υπογράμμισε, «η χώρα μας κινδυνεύει να βρεθεί εναγόμενη στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για παραβίαση των διατάξεων του Ευρωπαϊκού Κανονισμού». Στο πλαίσιο αυτό σημείωσε ότι η τεχνογνωσία υπάρχει, «στο ΣΑΣΘ γίνεται σήμερα μία δουλειά ιδιαίτερα υψηλού επιστημονικού επιπέδου, ας την εκμεταλλευτεί η ελληνική πολιτεία προς όφελος της πόλης μας». Τα κέρδη, σύμφωνα με την ίδια είναι: εξοικονόμηση πόρων, συντονισμός όλων των παρόχων μεταφορικού έργου, συντονισμός των φορέων, προετοιμασία για την απελευθέρωση των επιβατικών μεταφορών, αναμόρφωση του Χάρτη Καταναλωτή κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα, εναρμόνιση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα για την ποιότητα των υπηρεσιών στις δημόσιες μεταφορές, αύξηση του μεριδίου της αγοράς των δημοσίων μεταφορών.
Ειδικότερα, όπως τόνισε στην διημερίδα του ΣΑΣΘ, με τίτλο «Οι δημόσιες μεταφορές στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης πολιτικής για την... αστική κινητικότητα», σε επίπεδο φορέων το 85% εξέφρασε θετική άποψη, το 69% θεωρούν ότι θα βελτιώσει την προσφορά των δημοσίων αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη και θα ενθαρρύνει την πρόσθετη χρήση τους, ενώ το 4% θεωρεί ότι με τις υπάρχουσες συνθήκες ένα τέτοιο σύστημα δε θα βοηθήσει. Σε επίπεδο πολιτών, όπως ανέφερε, το 31% δήλωσαν ότι θα χρησιμοποιήσουν το ηλεκτρονικό εισιτήριο - έξυπνη κάρτα σε κάθε μετακίνηση, ενώ το 33% στις περισσότερες. Το 83% δήλωσε ότι θα χρησιμοποιήσει πιο εντατικά τις δημόσιες συγκοινωνίες.
Μεταξύ άλλων, η ίδια σημείωσε ότι «βάσει της διεθνούς εμπειρίας, η εφαρμογή τέτοιων συστημάτων οδήγησε σε αύξηση της επιβατικής κίνησης στα μέσα μαζικής μεταφοράς μεταξύ 6% - 12%, ενώ σε ορισμένα μέσα η αύξηση έφτασε μέχρι και 40%. Η αύξηση των εσόδων ήταν 1% - 12,6%».
Το άνοιγμα της αγοράς έχει οφέλη, αλλά "κρύβει" και απειλές
Μια σειρά από οφέλη, αλλά και απειλές, θα σημάνει η διεθνοποίηση του μεταφορικού έργου στις δημόσιες συγκοινωνίες για την Ελλάδα, όπως τόνισε ο καθηγητής του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ (ερευνητική ομάδα συστημάτων μεταφοράς), Αριστοτέλης Νανιόπουλος,
Μεταξύ αυτών επισήμανε: πιθανότητα απώλειας μεταφορικού έργου από Έλληνες μεταφορείς, κοινωνικές συγκρούσεις, εξαγορά οργανισμών, απώλεια ποιότητας παρεχόμενων υπηρεσιών, περικοπές προσωπικού μέσω αναδιαρθρώσεων και μείωση αμοιβών, όρων και θέσεων απασχόλησης.
Όπως εξήγησε, τα κύρια μοντέλα οργάνωσης και προσφοράς δημοσίων συγκοινωνιών στην Ευρώπη είναι της πλήρους απελευθέρωσης της αγοράς και του ελεγχόμενου ανταγωνισμού με ανάθεση υπηρεσιών επιβατικών μεταφορών μέσω διαγωνισμού υποβολής ανταγωνιστικών προσφορών (tendering). «Τα ίδια που συζητούνται για την ιδιωτικοποίηση του νερού μπορεί να τα δούμε και στις συγκοινωνίες. Δεν είναι πανάκεια η είσοδος των 'μεγάλων παιχτών' στην ελληνική αγορά. Απαιτείται προσοχή», είπε.
Σε ό,τι αφορά την ελληνική αγορά, σημείωσε ότι ορισμένα ΚΤΕΛ έχουν κάνει αξιόλογα βήματα εκσυγχρονισμού, ενώ για τον ΟΑΣΘ τόνισε ότι "κάποια στιγμή θα απαιτηθεί να γίνει προκήρυξη ανοιχτού διαγωνισμού για την ανάθεση συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτη, όμως επισήμανε μια σειρά από πλεονεκτήματα και ενέργειες εκσυγχρονισμού του Οργανισμού, που τον καθιστά πρωτοποριακό".
Από την πλευρά της η νομικός και συνεργάτιδα του ΣΑΣΘ, Έλσα Αδαμαντίδου, αναφέρθηκε στη δημοπράτηση και ανάθεση υπηρεσιών με λεωφορείο στη Θεσσαλονίκη, καθώς σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1370/2007 οι επιβατικές μεταφορές απελευθερώνονται, δηλαδή τα κρατικά μονοπώλια καταργούνται και οι αρχές μεταφορών μπορούν πλέον να επιλέγουν ελεύθερα τους φορείς εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου.
Μεταξύ άλλων σημείωσε ότι τα χρονικά περιθώρια για τη Θεσσαλονίκη είναι ιδιαίτερα στενά και πρέπει να ληφθούν αποφάσεις, διαφορετικά όπως υπογράμμισε, «η χώρα μας κινδυνεύει να βρεθεί εναγόμενη στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για παραβίαση των διατάξεων του Ευρωπαϊκού Κανονισμού». Στο πλαίσιο αυτό σημείωσε ότι η τεχνογνωσία υπάρχει, «στο ΣΑΣΘ γίνεται σήμερα μία δουλειά ιδιαίτερα υψηλού επιστημονικού επιπέδου, ας την εκμεταλλευτεί η ελληνική πολιτεία προς όφελος της πόλης μας». Τα κέρδη, σύμφωνα με την ίδια είναι: εξοικονόμηση πόρων, συντονισμός όλων των παρόχων μεταφορικού έργου, συντονισμός των φορέων, προετοιμασία για την απελευθέρωση των επιβατικών μεταφορών, αναμόρφωση του Χάρτη Καταναλωτή κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα, εναρμόνιση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα για την ποιότητα των υπηρεσιών στις δημόσιες μεταφορές, αύξηση του μεριδίου της αγοράς των δημοσίων μεταφορών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου