Τετάρτη 18 Φεβρουαρίου 2015

Μελετώντας το μυαλό των παιδιών μέσα από ηλεκτρονικά παιχνίδια

Ηλεκτρονικά παιχνίδια στην υπηρεσία της επιστήμης. Είναι η νέα μέθοδος που εφαρμόζεται στο Μουσείο Επιστημών του Λονδίνου.

Στο πλαίσιο ενός ερευνητικού προγράμματος, ειδικοί επιστήμονες ερευνούν μέσω αυτών των παιχνιδιών τον αντίκτυπο του πρόωρου τοκετού στην λειτουργία του εγκεφάλου των παιδιών που γεννήθηκαν πριν...
συμπληρωθούν εννιά μήνες κύησης.

Συγκεκριμένα, μελετώνται οι αντιδράσεις τους αλλά και η προσήλωσή τους σε κάτι. Η ερευνητική ομάδα σε μεγάλο πανεπιστημιακό νοσοκομείο του Λονδίνου μελετά τα αποτελέσματα από τις επιδόσεις 60 οκτάχρονων παιδιών, 30 που γεννήθηκαν πρόωρα και άλλων τόσων που γεννήθηκαν φυσιολογικά.

Σκοπός είναι να διαπιστώσει αν υπάρχουν διαφορές στον τρόπο που αναπτύσσεται ο εγκέφαλός τους με την πάροδο του χρόνου, καθώς τα πρόωρα μωρά διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να έχουν νευροαναπτυξιακά προβλήματα, αλλά δεν υπάρχουν πολλά γνωστά στοιχεία αναφορικά με το γιατί αναπτύσσονται αυτά τα προβλήματα και πώς μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε.

Ο καθηγητής Παιδιατρικής Ντέιβοντ Έντουαρτς είναι ο επικεφαλής της έρευνας. Όπως εξηγεί, «είναι τεράστια η αλλαγή που παρατηρείται με τον χρόνο στα μωρά που γεννιούνται πρόωρα. Ο εγκέφαλος μεγαλώνει γρήγορα και αρκετά πιο περίπλοκα. Όταν τα παιδιά μας γεννιούνται πρόωρα, ο εγκέφαλός τους είναι πολύ λείος και μοιάζει με έναν κόκκο του καφέ. Όσο βρίσκονται μαζί μας, θα πρέπει να αναπτυχθεί στο όργανο με το σχήμα του καρυδιού που όλοι γνωρίζουμε από τις εικόνες με τους εγκεφάλους των ενηλίκων. Επομένως συντελείται μια τεράστια αλλαγή και πρέπει να επιτευχθεί ενώσω είναι έξω από την κοιλιά των μαμάδων τους, ενώ κανονικά θα έπρεπε να συμβεί μέσα».

Μέχρι πριν από μερικές δεκαετίες, βρέφη που έρχονταν στον κόσμο πρόωρα είχαν λίγες πιθανότητες επιβίωσης.

Αυτό έχει αλλάξει δραματικά, ωστόσο η πρόωρη γέννηση ενός παιδιού εξακολουθεί να επηρεάζει την ανάπτυξή του.

Μέσω του μαγνητικού τομογράφου, συγκρίνονται τα αποτελέσματα των αντιδράσεων παιδιών που έχουν γεννηθεί πρόωρα και παιδιών που έχουν γεννηθεί φυσιολογικά, καθώς παίζουν.

Την ίδια ώρα, προσπαθούν να εξερευνήσουν το μυαλό των παιδιών και Γάλλοι ερευνητές. Μια πρόσφατη μελέτη ανέδειξε τι συμβαίνει μέσα στο μυαλό των μικρών μαθητών όταν κάνουν ανάγνωση.

Για δύο χρόνια, δέκα παιδιά καταγράφονταν ανά δίμηνο καθώς διάβαζαν. Οι ερευνητές ανέλυσαν τις αντιδράσεις του εγκεφάλου και βρήκαν την απάντηση σε ένα μάλλον αμφιλεγόμενο ζήτημα για την γαλλική εκπαίδευση. Ποια είναι η καλύτερη μέθοδος ανάγνωσης; Η ολική ή η συλλαβική;

Για τον επικεφαλής της έρευνας, Στάνισλας Ντεχαενέ, καλύτερη είναι η συλλαβική μέθοδος. «Οι άνθρωποι που μαθαίνουν με την φωνητική αλφαβητική μέθοδο χρησιμοποιούν κυρίως το αριστερό μέρος του εγκεφάλου, που είναι και το πιο αποτελεσματικό για την ολική ανάγνωση. Οι άνθρωποι που δίνουν έμφαση σχετικά με τη κάθε λέξη ξεχωριστά, δεν χρησιμοποιούν αυτό το μέρος. Η προσοχή τους εστιάζεται στο δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου, που είναι πολύ λιγότερο αποδοτικό ως προς την ολική ανάλυση της ανάγνωσης».

Αλλοι εμπειρογνώμονες συστήνουν πάντως ένα μεικτό σύστημα, ανάλογα με το προφίλ των των μαθητών. Σε κάθε περίπτωση, μια καλύτερη κατανόηση της λειτουργίας του εγκεφάλου θα μπορούσε να βοηθήσει τους φοιτητές που χρειάζονται επιπλέον βοήθεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου