Τετάρτη 4 Φεβρουαρίου 2015

Πρόβλημα στο σύστημα ελέγχου είχε το ελληνικό F16 που συνετρίβη

Απ' όλες τις μέχρι τώρα ενδείξεις φαίνεται ότι η συντριβή του F-16 δεν προκλήθηκε από πρόβλημα στον κινητήρα.

Επικεντρωνόμαστε στο σύστημα ελέγχου δήλωσε ο αξιωματικός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας για το πολύνεκρο δυστύχημα που σημειώθηκε τη Δευτέρα 26 Ιανουαρίου στο Αλμπαθέτε της Ισπανίας, με αποτέλεσμα να... χάσουν τη ζωή τους έντεκα Έλληνες και Γάλλοι πιλότοι, μεταξύ των δύο οι χειριστές του μαχητικού Παναγιώτης Λάσκαρης και Αθανάσιος Ζάγκας.

Σε δημοσίευμά της και η ισπανική «El Pais» αναφέρει ότι το ελληνικό μαχητικό παρουσίασε βλάβη στο σύστημα ελέγχου. Στο δημοσίευμα δεν προσδιορίζεται αν η αστοχία παρουσιάστηκε στο σύστημα ελέγχου πτήσης ή στο χειριστήριο του F-16.

«Πηγές σχετικές με την έρευνα ανέφεραν ότι ακόμη και αν ο μοναδικός κινητήρας του μαχητικού παρουσίασε βλάβη κατά την απογείωση, το διθέσιο F-16 θα έπρεπε να συνεχίσει την πορεία του σε ευθεία γραμμή και το πλήρωμα θα μπορούσε να ελέγξει το σημείο συντριβής», αναφέρεται χαρακτηριστικά στο ισπανικό δημοσίευμα.

Το διθέσιο ελληνικό F-16 Block 50, ένα από τα τέσσερα ελληνικά μαχητικά που μεταστάθμευαν στην αεροπορική βάση Lol Llanos στο Αλμπαθέτε της Ισπανίας, συμμετέχοντας στην 1η Εκπαιδευτική Σειρά Αέρος για το 2015 του Tactical Leadership Programme (TLP), είχε μόλις εντολή για απογείωση. Ηταν 16:40, ώρα Ελλάδος, της 26ης Ιανουαρίου.

Κατά τη διάρκεια της απογείωσης, της πιο δύσκολης φάσης στην πτήση, και μόλις το ελληνικό F-16 είχε «ξεκολλήσει» από το διάδρομο αποπροσγείωσης, για κάποιο άγνωστο λόγο το ελληνικό μαχητικό αεροσκάφος έφυγε προς τα δεξιά και συνετρίβη στην πίστα της αεροπορικής βάσης.

Όμως, το ελληνικό μαχητικό πραγματοποίησε απότομη στροφή 45 μοιρών δεξιά και κατευθύνθηκε προς το hangar -πρόκειται για το υπόστεγο όπου βρίσκονταν γαλλικά και ιταλικά μαχητικά αεροσκάφη γεμάτα με καύσιμα που περίμεναν εντολή για να ξεκινήσουν τη διαδικασία απογείωσης.

Αμέσως μετά τη συντριβή του, δεδομένου ότι βρισκόταν στη φάση της απογείωσης και κινούνταν με τη μέγιστη ταχύτητα, το F-16 μετατράπηκε σε μια πύρινη μπάλα που παρέσυρε τουλάχιστον άλλα πέντε γαλλικά μαχητικά αεροσκάφη που ήταν έτοιμα να απογειωθούν για να λάβουν μέρος στην άσκηση και συνέχιζε τη φονική πτήση του χτυπώντας πάνω σε ελικόπτερα που βρίσκονταν σταθμευμένα στην πίστα της βάσης Los Llanos. Από το πρωτοφανές δυστύχημα, εκτός από τους δύο έμπειρους Έλληνες πιλότους, έχασαν τη ζωή τους ακόμη εννέα Γάλλοι αεροπόροι, κάποιοι εκ των οποίων βρίσκονταν μέσα στα μαχητικά τους έτοιμοι για απογείωση και δεν πρόλαβαν να αντιδράσουν όταν το φλεγόμενο F-16 Block 50 έπεσε πάνω τους...

«Και οι δύο Έλληνες ιπτάμενοι εκτινάχθηκαν πριν τη σύγκρουση, αλλά επειδή το αεροσκάφος είχε πάρει πλάγια κλίση προσέκρουσαν στο έδαφος και οι σωροί τους βρέθηκαν πλησίον του υποστέγου (πίστας)», σημειώνεται στο δημοσίευμα. Οι Έλληνες πιλότοι τράβηξαν το λεγόμενο eject, όμως το χαμηλο ύψος και κυρίως η κλίση του μαχητικού είχαν καταδικάσει το εγχείρημά τους σε αποτυχία.

Τα μαύρα κουτιά που βρίσκονται κάτω από τα καθίσματα και ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης έχουν σταλεί στις εγκαταστάσεις της Lockheed Martin στις Ηνωμένες Πολιτείες για ανάλυση, προκειμένου να προχωρήσει η ανασύνθεση των τελευταίων δευτερολέπτων της πτήσης που κατέληξε σε πολύνεκρη τραγωδία. Τα αποτελέσματα από την ανάλυση, που θα κάνουν οι Αμερικανοί εμπειρογνώμονες, θα αποσταλούν ταυτοχρόνως στην Ελλάδα και στη Γαλλία, δεδομένης της πίεσης που υπάρχει για να εντοπιστεί η ατία της τραγωδίας που από τη γαλλική πλευρά χαρακτηρίστηκε ως το χειρότερο δυστύχημα που έχει γίνει κατά τη διάρκεια ασκήσεων.

«Επικεντρωνόμαστε στο σύστημα ελέγχου αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι αποκλείεται να ήταν βλάβη σε κάποιον αισθητήρα» λέει στο protothema.gr αξιωματικός του ΓΕΑ με γνώση των πρώτων στοιχείων που προέκυψαν από τη μέχρι τώρα έρευνα.

«Ήταν βίαιο αυτό που συνέβη ή ήταν βίαιη αντίδραση;» είναι ακόμη ένα ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί, σύμφωνα με την ίδια πηγή.

Διασταυρωμένες πληροφορίες αναφέρουν ότι η αρχική εκτίμηση για το αίτιο της τραγωδίας ήταν ότι το F-16 συνετρίβη ελάχιστα δευτερόλεπτα μετά την απογείωσή του από αιφνίδια βλάβη στα πηδάλια, τα οποία εκτιμήθηκε ότι είχαν μπλοκάρει. Τελικώς, όμως, προέκυψε ότι τα πηδάλια βρέθηκαν σε όρθια θέση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου