Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2015

Επάγγελμα: Instagrammer

Η Αλίνα Τσβορ είναι μια 24χρονη φωτογράφος που δυσκολεύεται να τα βγάλει πέρα οικονομικά. Παρ’ όλα αυτά, όταν θέλησε να ναυλώσει ένα ελικόπτερο για βόλτα, διέθετε το «νόμισμα» για να το πληρώσει. Η 28χρονη Νικολέτα Τσάνι, τραπεζική σύμβουλος, με το ίδιο «νόμισμα» εξασφάλισε τριετές συμβόλαιο λίζινγκ για μια Μερσεντές, ενώ ο Τζέισον Πίτερσον ένα εισιτήριο για την Ισλανδία, όπου έμεινε μία εβδομάδα δωρεάν. Ποιο ήταν το «νόμισμά» τους; Ο λογαριασμός τους στο Ινσταγκραμ...

Ας τα πάρουμε από την αρχή. Αυτοί οι άνθρωποι, που ανέφεραν πρόσφατα σε ρεπορτάζ τους οι New York Times, είναι μόνο τρία από τα χιλιάδες μέλη μιας νέας φυλής, που ξεπήδησε τα τελευταία χρόνια μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα: της φυλής των... επιδραστικών. Εχοντας έναν δημοφιλή λογαριασμό σε κάποιο από τα σόσιαλ μίντια -εσχάτως το πιο σημαντικό δίκτυο για τέτοιες δουλειές αποδεικνύεται το Iνσταγκραμ-, μπορούν να απολαμβάνουν προϊόντα και υπηρεσίες, συχνά να λαμβάνουν και μετρητά, με αντάλλαγμα μερικές αναρτήσεις τους. Η Αλίνα π.χ. αντάλλαξε τη βόλτα της πάνω από το Σικάγο με μερικές φωτογραφίες που μοιράστηκε στο λογαριασμό της με τους 55.000 «ακολούθους» της, αναφέροντας στη λεζάντα την εταιρεία ελικοπτέρων που της την πρόσφερε. Η μία από αυτές έλαβε 3.400 likes. Αντίστοιχα, η Νικολέτα εξασφάλισε το αυτοκίνητο όταν κέρδισε ένα διαγωνισμό που πρόσφερε στους συμμετέχοντες μια Μερσεντές για ένα τριήμερο οδικό ταξίδι στην Ουάσιγκτον, αρκεί να ποστάρουν φωτογραφίες από αυτό αναφέροντας στις λεζάντες το λογαριασμό Ινσταγκραμ της Μερσεντές και το hashtag #ClataketheWheel. Ετσι, η περίφημη μάρκα πολυτελών αυτοκινήτων κατάφερε, με μικρό σχετικά κόστος, να προωθήσει το νέο της μοντέλο σε νεανικό κοινό, όπως ήταν ο αρχικός της σχεδιασμός.

Κι αν νομίζετε ότι αυτά συμβαίνουν μόνο στο εξωτερικό, κάνετε λάθος. Ακόμη και στην Ελλάδα της κρίσης -ίσως και κυρίως εξαιτίας αυτής- οι εταιρείες έχουν αρχίσει δειλά να μπαίνουν σε αυτό το νέο μοντέλο προώθησης. Πρόσφατα βρέθηκα κι εγώ σε ένα ημερήσιο road-trip με πολυτελές αυτοκίνητο που πρόσφερε μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία σε επιδραστική ινσταγκράμερ. «Δεν ξέρω να οδηγώ, αλλά τους είπα ότι θα φέρω μαζί μου έναν φίλο που ξέρει από αυτοκίνητα και δέχτηκαν», λέει η Χρύσα Οικονομοπούλου, που εργάζεται στο γραφείο δημοσίων σχέσεων χώρου συναυλιών, λειτουργεί το fashion blog fashionism.gr και έχει έναν δημοφιλή λογαριασμό στο Ινσταγκραμ. Παραλάβαμε το αυτοκίνητο (που δεν θα είχαμε τη δυνατότητα να οδηγήσουμε ποτέ) το πρωί, κάναμε όσες βόλτες θέλαμε, τα παιδιά φωτογραφήθηκαν μέσα και έξω από αυτό, γράφοντας και κάποια σχόλια πλάι στο σχετικό hashtag, και το επιστρέψαμε το απόγευμα. Η Χρύσα αποτελεί συχνά επιλογή των εγχώριων εταιρειών για μια τέτοια ανταλλαγή υπηρεσιών, αλλά «πάντα ποστάρω προϊόντα που αρέσουν και σ’ εμένα», λέει. «Οταν κάτι δεν μου αρέσει ή δεν ταιριάζει σε αυτό που είμαι και κάνω, αρνούμαι ευγενικά. Οταν όμως μου στέλνουν κάτι όμορφο, κάτι που θα φορούσα ή θα χρησιμοποιούσα, το ποστάρω και μου αρέσει να φτιάχνω κι ένα ωραίο κόνσεπτ, όχι απλώς μια φωτογραφία και μια λεζάντα. Πρόσφατα, για την προώθηση ενός κινητού οργάνωσα να ηχογραφήσουμε με αυτό την πρόβα μιας ελληνικής μπάντας. Δεν πασχίζω να βγάλω λεφτά, το διασκεδάζω».

Συνήθως στην Ελλάδα η συμφωνία περιλαμβάνει μια ανταλλαγή. Σου στέλνουν δωρεάν ένα προϊόν κι εσύ, σε αντάλλαγμα, το προωθείς μέσω του λογαριασμού σου. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που η συμφωνία περιλαμβάνει χρηματική αμοιβή, όπως έγινε το καλοκαίρι με επιλεγμένους χρήστες κοινωνικών δικτύων για μεγάλη εταιρεία παγωτών. Οι χρήστες φωτογράφιζαν το παγωτό που είχαν φτιάξει όπως εκείνοι ήθελαν στο κατάστημα της εταιρείας και το πόσταραν στα κοινωνικά δίκτυα, ενθαρρύνοντας κι άλλους να το κάνουν. Σύντομα τα σόσιαλ μίντια είχαν γεμίσει με τα πολλά και διαφορετικά παγωτά της μάρκας.

Ο Φάνης Παυλόπουλος είναι ηθοποιός. Δεν είχε σχέση με τη φωτογραφία πριν «κατεβάσει» στο κινητό του την εφαρμογή του Ινσταγκραμ, αλλά πάντα τον ενδιέφερε. Ξεκίνησε δειλά, αλλά, παρακολουθώντας πολλούς λογαριασμούς από το εξωτερικό, κατάλαβε τους όρους του παιχνιδιού, ασχολήθηκε με το αντικείμενο και πλέον, δύο χρόνια αργότερα, διαθέτει 182.000 followers. Οι φωτογραφίες του είναι καλλιτεχνικές, δουλεμένες μόνο στο κινητό, και παίρνουν χιλιάδες likes κάθε μέρα. Η πρώτη πρόταση του ήρθε πέρυσι το χειμώνα, όταν μια μεγάλη ξένη φίρμα ρούχων τον επέλεξε μεταξύ 11 ινσταγκράμερ απ’ όλο τον κόσμο να γυρίσει με τη βοήθεια σκηνοθέτη ένα βίντεο 15 δευτερολέπτων (όσο διαρκούν τα βίντεο στο Ινσταγκραμ), που έδειχνε τον ίδιο να κάνει μια διαδρομή στην Αθήνα, όπου συνήθως απολαμβάνει να βγάζει φωτογραφίες, φορώντας ρούχα της μάρκας.

Από τότε έχει λάβει ένα σωρό προτάσεις, ανάμεσα στις οποίες και το να βγάζει φωτογραφίες εμπλέκοντας το προϊόν τους ή να φωτογραφίζει ο ίδιος για τους λογαριασμούς τους. «Δεν χρειάζονται πολλά. Συνήθως υπάρχει ένα μικρό σενάριο, αλλά δεν χρειάζεσαι μακιγιάζ, ρούχα, κομμώτριες - θέλουν αληθινούς ανθρώπους σε αληθινά μέρη». Για όλα αυτά πληρώνεται με χρήματα. Υπάρχουν όμως και φορές που απλώς ανταλλάσσει τα ποσταρίσματά του με υπηρεσίες. «Πρότεινα κάτι τέτοιο σε μεγάλο ξενοδοχείο. Βγάζω 3-4 ωραίες εικόνες μέσα από τους χώρους του, έχω έτσι κι αλλιώς την τρέλα να φωτογραφίζω ωραίους αρχιτεκτονικούς χώρους, και σε αντάλλαγμα μου προσφέρουν δωρεάν διαμονή. Το καλοκαίρι η Τουρκία, αντί πολυδάπανης διαφημιστικής καμπάνιας, έκανε το ίδιο για την προώθηση του τουρισμού της. Πήραν 30-40 ινσταγκράμερ από όλο τον κόσμο, τους πλήρωσαν τα πάντα για να γυρίσουν όλα τα τουριστικά μέρη της χώρας, έμειναν στα καλύτερα ξενοδοχεία και φωτογράφιζαν παντού βάζοντας το σχετικό hashtag. Για δυόμισι μήνες το Ινσταγκραμ είχε πλημμυρίσει με εκπληκτικές φωτογραφίες από μέρη της Τουρκίας. Πλέον, στο εξωτερικό, όπου η αγορά είναι μεγαλύτερη, υπάρχουν άνθρωποι που κάνουν αυτήν τη δουλειά ως επάγγελμα».

Μιλάμε λοιπόν για ένα νέο μοντέλο επικοινωνίας; «Φυσικά», λέει ο κ. Αλέξανδρος Μάνος, διευθύνων σύμβουλος της διαφημιστικής εταιρείας VALUECOM, που εξειδικεύεται στα σόσιαλ μίντια και στο experiential marketing. «Στην εποχή του Ιντερνετ, όπου ο καθένας έχει τη δυνατότητα να βγει και να πει τη γνώμη του και χιλιάδες άγνωστοι να τη δουν, να την κρίνουν ή και να την ακολουθήσουν, η επικοινωνία παίρνει μια νέα μορφή. Οι μάρκες βρήκαν ένα νέο πεδίο επιρροής και επαφής με το κοινό, μέσω όλων όσων επιδίδονται -επιτυχημένα- σε αυτό που λέμε personal publishing. Αντί να επενδύουν χρήματα σε συχνά μη στοχευμένες διαφημιστικές καμπάνιες για τα συμβατικά μίντια, που στην πλειονότητά τους έχουν χάσει την αίγλη που είχαν παλαιότερα, οι εταιρείες αποσκοπούν να κάνουν τον κάθε καταναλωτή “ευαγγελιστή” του προϊόντος τους. Για να το κάνει όμως ο καταναλωτής αυτό, θα πρέπει να έχει κάποιο όφελος. Η εύκολη λύση είναι η εμπορική σχέση, δηλαδή το μπάτζετ. Πολλοί γνωστοί σελέμπριτις συνεργάζονται με εταιρείες για την προώθηση μαρκών ή προϊόντων. Αυτό βέβαια έχει περιορισμένο χρόνο ζωής. Αν βλέπει ο καταναλωτής που παρακολουθεί π.χ. την Κιμ Καρντάσιαν, που είναι από τους πιο δημοφιλείς λογαριασμούς σε όλα τα σόσιαλ μίντια παγκοσμίως, ότι κάθε τρία ποστ βγάζει και ένα διαφημιστικό, η Κιμ θα χάσει την αξιοπιστία της, άρα την επιδραστικότητά της. Το πιο σωστό και πετυχημένο είναι να καταφέρεις ο τελικός καταναλωτής να μιλήσει για σένα. Ο μεγάλος διαμορφωτής άποψης μπορεί να έχει 20.000 ακολούθους και ο άγνωστος 500, όμως αυτοί οι 500 έχουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη σε αυτόν απ’ ό,τι σε κάποιο σελέμπριτι. Προϋπόθεση όμως αποτελεί να προσφέρεις μια σημαντική εμπειρία στον καταναλωτή, να την ευχαριστηθεί τόσο, που να μιλήσει ενθουσιασμένος γι’ αυτήν. Το μέλλον της μάρκας είναι η εμπειρία».

Και πώς επιλέγονται αυτοί οι επιδραστικοί χρήστες; Εχει πάντα σχέση με τον αριθμό των ακολούθων τους; «Οχι απαραίτητα. Παρακολουθούμε τα σόσιαλ μίντια πολύ στενά και κρίνουμε ανάλογα με το προϊόν κάθε φορά. Κάποιοι έχουν ταλέντο σε αυτό. Ουσιαστικά, το ζητούμενο είναι να βρεις τον κατάλληλο άνθρωπο που και θα θέλει, αλλά και θα μπορεί να κουβαλήσει τη μάρκα σου».
Καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου