Ριζικές αλλαγές στο πολιτικό σύστημα που θα ξεκινούν από την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας απευθείας από τον λαό και θα φτάνουν μέχρι την μείωση του αριθμού των βουλευτών στους 200 φαίνεται ότι είναι έτοιμοι να προωθήσουν Αντώνης Σαμαράς και... Ευάγγελος Βενιζέλος.
Πιο συγκεκριμένα όπως ααναφέρει το protothema.gr και οι δύο αρχηγοί συμφωνούν πλέον ότι πρέπει να αλλάξει ο τρόπος εκλογής του Πρόεδρου της Δημοκρατίας και πως ο ρόλος του πρέπει να ενισχυθεί. Διαφωνούν ωστόσο στο πλαίσιο της ενίσχυσης.
Δηλαδή ο μεν πρωθυπουργός δέχεται εισηγήσεις από το κόμμα του να υπάρξει ουσιαστικά επιστροφή στο Σύνταγμα του ’75, σύμφωνα με το οποίο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είχε το δικαίωμα παύσεως της κυβέρνησης, διάλυσης της Βουλής και προκήρυξης εθνικών εκλογών, όποτε διαπίστωνε αναντιστοιχία του κυβερνητικού έργο με το λαϊκό αίσθημα.
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης ωστόσο έχει διαφορετική άποχη και θεωρεί ότι η ενίσχυση του ρόλου του πρώτου πολίτη της χώρας θα πρέπει να σχετίζεται κυρίως με τη δικαστική εξουσία, τις ανεξάρτητες αρχές και το Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής.
Επίσης ο κ. Βενιζέλος ενστερνίζεται και τις απόψεις που θέλουν την σύσταση ενός διευρυμένου εκλεκτορικού σώματος που θα τον ψηφίζει και στο οποίο θα συμμετέχουν οι εκλεγμένοι εκπρόσωποι των Περιφερειών και των Δήμων της χώρας.
Το άλλο «καυτό»ζήτημα στο οποίο σχεδιάζονται αλλαγές είναι αυτό της πρόωρης προσφυγής στις κάλπες, συχνό φαινόμενο στο οποίο και οι δύο θέλουν να δώσουν ένα τέλος.
Το πρώτο μέτρο που συζητάται είναι η αποσύνδεση των πρόωρων εκλογών από την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Εξετάζεται ωστόσο και το ενδεχόμενο να διασφαλίζεται συνταγματικά η κυβερνητική σταθερότητα, καθώς και η εισαγωγή του εκλογικού νόμου στο Σύνταγμα, ούτως ώστε να μην αλλάζει κάθε τόσο από την εκάστοτε κυβέρνηση. Στο πλαίσιο αυτό ισχυρές είναι οι απόψεις εντός της κυβέρνησης που υπερασπίζονται την θέσπιση θητείας για τον πρωθυπουργού, του ασυμβιβάστου βουλευτή και υπουργού και του διορισμού μόνιμου υφυπουργού Οικονομικών με αρμοδιότητα την εκτέλεση του προϋπολογισμού, καθώς και μόνιμου υφυπουργού Εξωτερικών.
Μία από τις προτάσεις που προωθούν τα δύο κόμματα είναι και αυτή της μείωσης του αριθμού των βουλευτών. Σε ό,τι αφορά στο θέμα αυτό, η μείωση μέχρι και τους 200 δεν είναι θέμα συνταγματικής αναθεώρησης, αλλά θα μπορούσε να γίνει με την αλλαγή του σχετικού νόμου.
Σε αλλαγή για την παραγραφή αδικημάτων των υπουργών προσανατολίζονται επίσης τα επιτελεία των δύο κυβερνητικών κομμάτων. Ο κ. Σαμαράς στην ομιλία του στο Ναύπλιο, της οποίας ένα μεγάλο μέρος της αφορούσε στη Συνταγματική αναθεώρηση είχε υποστηρίξει: «η παραγραφή αδικημάτων των υπουργών να γίνεται με τους ίδιους όρους που ισχύει και η παραγραφή για τον απλό πολίτη». Επίσης είχε προτείνει την «αναθεώρηση της ασυλίας των βουλευτών, ώστε να αφορά μόνο αυστηρές υποθέσεις, συγκεκριμένες υποθέσεις που να σχετίζονται με την εκτέλεση των καθηκόντων του βουλευτή».
Ο κ. Βενιζέλος από την πλευρα του θεωρεί πως πρέπει να παραμείνει η πρόβλεψη σύστασης Εξεταστικής Επιτροπής στο πλαίσιο της λειτουργίας του κοινοβουλίου, όμως θα πρέπει να καταργηθεί η σύσταση Προκατακτικής Επιτροπής. Θεωρεί πως «όλο το δικαστικό μέρος και όλη η ποινική προδικασία, πρέπει να διεξάγεται δικαστικά, γιατί μόνο έτσι αποκτά αξιοπιστία το σύστημα».
Ένα άλλο ζήτημα στην συζήτηση που έχει ανοίξει είναι αυτό του ελέγχου των οικονομικών των κομμάτων και του «πόθεν έσχες» των πολιτικών προσώπων. Μάλιστα ο κ. Βενιζέλος εκφράζεται υπέρ του συνταγματικού περιορισμού των κομματικών δαπανών ως μέσο για τη διαφάνεια των ταμείων των πολιτικών οργανισμών.
Επίσης προωθείται ο θεσμός της Γερουσίας ως δεύτερο νομοθετικό σώμα και η αναβάθμιση του ρόλου του βουλευτή, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει στο ασυμβίβαστο υπουργού και βουλευτή που πολλοί έχουν υποστηρίξει δημόσια. Τόσο ο κ. Σαμαράς, όσο και ο κ. Βενιζέλος δείχνουν διατεθειμένοι να συζητήσουν το ζήτημα των μη κερδοσκοπικών και μη κρατικών Πανεπιστημίων, όπως επίσης και τη θέσπιση της Κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων στο Σύνταγμα.
Ψηλά στην ατζέντα των ριζικών αλλαγών που προωθούνται έχει μπει και το θέμα της ίδρυσης Συνταγματικού Δικαστηρίου, κάτι που αναμένεται να τεθεί μαζί με τα παραπάνω, ώστε να ανοίξει ο δημόσιος διάλογος.
Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί πως ο κ. Βενιζέλος στο παρελθόν είχε υποστηρίξει πως ο ευρωπαϊκός προσανατολισμός της Ελλάδας θα πρέπει να κατοχυρωθεί συνταγματικά. Σε περίπτωση που προχωρήσει αυτή η άποψη στην κυβέρνηση θεωρούν πως με αυτόν τον τρόπο θα αναδειχθούν οι διαφορετικές απόψεις στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, προκαλώντας πολιτικό πλήγμα λίγο πριν τις εκλογές.
Πιο συγκεκριμένα όπως ααναφέρει το protothema.gr και οι δύο αρχηγοί συμφωνούν πλέον ότι πρέπει να αλλάξει ο τρόπος εκλογής του Πρόεδρου της Δημοκρατίας και πως ο ρόλος του πρέπει να ενισχυθεί. Διαφωνούν ωστόσο στο πλαίσιο της ενίσχυσης.
Δηλαδή ο μεν πρωθυπουργός δέχεται εισηγήσεις από το κόμμα του να υπάρξει ουσιαστικά επιστροφή στο Σύνταγμα του ’75, σύμφωνα με το οποίο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είχε το δικαίωμα παύσεως της κυβέρνησης, διάλυσης της Βουλής και προκήρυξης εθνικών εκλογών, όποτε διαπίστωνε αναντιστοιχία του κυβερνητικού έργο με το λαϊκό αίσθημα.
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης ωστόσο έχει διαφορετική άποχη και θεωρεί ότι η ενίσχυση του ρόλου του πρώτου πολίτη της χώρας θα πρέπει να σχετίζεται κυρίως με τη δικαστική εξουσία, τις ανεξάρτητες αρχές και το Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής.
Επίσης ο κ. Βενιζέλος ενστερνίζεται και τις απόψεις που θέλουν την σύσταση ενός διευρυμένου εκλεκτορικού σώματος που θα τον ψηφίζει και στο οποίο θα συμμετέχουν οι εκλεγμένοι εκπρόσωποι των Περιφερειών και των Δήμων της χώρας.
Το άλλο «καυτό»ζήτημα στο οποίο σχεδιάζονται αλλαγές είναι αυτό της πρόωρης προσφυγής στις κάλπες, συχνό φαινόμενο στο οποίο και οι δύο θέλουν να δώσουν ένα τέλος.
Το πρώτο μέτρο που συζητάται είναι η αποσύνδεση των πρόωρων εκλογών από την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Εξετάζεται ωστόσο και το ενδεχόμενο να διασφαλίζεται συνταγματικά η κυβερνητική σταθερότητα, καθώς και η εισαγωγή του εκλογικού νόμου στο Σύνταγμα, ούτως ώστε να μην αλλάζει κάθε τόσο από την εκάστοτε κυβέρνηση. Στο πλαίσιο αυτό ισχυρές είναι οι απόψεις εντός της κυβέρνησης που υπερασπίζονται την θέσπιση θητείας για τον πρωθυπουργού, του ασυμβιβάστου βουλευτή και υπουργού και του διορισμού μόνιμου υφυπουργού Οικονομικών με αρμοδιότητα την εκτέλεση του προϋπολογισμού, καθώς και μόνιμου υφυπουργού Εξωτερικών.
Μία από τις προτάσεις που προωθούν τα δύο κόμματα είναι και αυτή της μείωσης του αριθμού των βουλευτών. Σε ό,τι αφορά στο θέμα αυτό, η μείωση μέχρι και τους 200 δεν είναι θέμα συνταγματικής αναθεώρησης, αλλά θα μπορούσε να γίνει με την αλλαγή του σχετικού νόμου.
Σε αλλαγή για την παραγραφή αδικημάτων των υπουργών προσανατολίζονται επίσης τα επιτελεία των δύο κυβερνητικών κομμάτων. Ο κ. Σαμαράς στην ομιλία του στο Ναύπλιο, της οποίας ένα μεγάλο μέρος της αφορούσε στη Συνταγματική αναθεώρηση είχε υποστηρίξει: «η παραγραφή αδικημάτων των υπουργών να γίνεται με τους ίδιους όρους που ισχύει και η παραγραφή για τον απλό πολίτη». Επίσης είχε προτείνει την «αναθεώρηση της ασυλίας των βουλευτών, ώστε να αφορά μόνο αυστηρές υποθέσεις, συγκεκριμένες υποθέσεις που να σχετίζονται με την εκτέλεση των καθηκόντων του βουλευτή».
Ο κ. Βενιζέλος από την πλευρα του θεωρεί πως πρέπει να παραμείνει η πρόβλεψη σύστασης Εξεταστικής Επιτροπής στο πλαίσιο της λειτουργίας του κοινοβουλίου, όμως θα πρέπει να καταργηθεί η σύσταση Προκατακτικής Επιτροπής. Θεωρεί πως «όλο το δικαστικό μέρος και όλη η ποινική προδικασία, πρέπει να διεξάγεται δικαστικά, γιατί μόνο έτσι αποκτά αξιοπιστία το σύστημα».
Ένα άλλο ζήτημα στην συζήτηση που έχει ανοίξει είναι αυτό του ελέγχου των οικονομικών των κομμάτων και του «πόθεν έσχες» των πολιτικών προσώπων. Μάλιστα ο κ. Βενιζέλος εκφράζεται υπέρ του συνταγματικού περιορισμού των κομματικών δαπανών ως μέσο για τη διαφάνεια των ταμείων των πολιτικών οργανισμών.
Επίσης προωθείται ο θεσμός της Γερουσίας ως δεύτερο νομοθετικό σώμα και η αναβάθμιση του ρόλου του βουλευτή, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει στο ασυμβίβαστο υπουργού και βουλευτή που πολλοί έχουν υποστηρίξει δημόσια. Τόσο ο κ. Σαμαράς, όσο και ο κ. Βενιζέλος δείχνουν διατεθειμένοι να συζητήσουν το ζήτημα των μη κερδοσκοπικών και μη κρατικών Πανεπιστημίων, όπως επίσης και τη θέσπιση της Κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων στο Σύνταγμα.
Ψηλά στην ατζέντα των ριζικών αλλαγών που προωθούνται έχει μπει και το θέμα της ίδρυσης Συνταγματικού Δικαστηρίου, κάτι που αναμένεται να τεθεί μαζί με τα παραπάνω, ώστε να ανοίξει ο δημόσιος διάλογος.
Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί πως ο κ. Βενιζέλος στο παρελθόν είχε υποστηρίξει πως ο ευρωπαϊκός προσανατολισμός της Ελλάδας θα πρέπει να κατοχυρωθεί συνταγματικά. Σε περίπτωση που προχωρήσει αυτή η άποψη στην κυβέρνηση θεωρούν πως με αυτόν τον τρόπο θα αναδειχθούν οι διαφορετικές απόψεις στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, προκαλώντας πολιτικό πλήγμα λίγο πριν τις εκλογές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου